Pages

05 September, 2013

Makhluk kesatuan



by Meta 'morfillah' on Wednesday, 13 April 2011 at 19:30

Aku mencintai sepi dalam ramai
Bila sepi membuatku lebih dekat denganNya
Sedang ramai terbahak hingga lupa ini fana

Aku mencintai ramai dalam sepi
Bila sepi hanya panjang angan
Sedang ramai menghasilkan kebaikan

Aku mencintai panas dalam hujan
Bila panas menjadikan ibadah produktif
Sedang hujan dijadikan alasan fiktif

Aku mencintai hujan dalam panas
Bila hujan membasahkan hati padaNya
Sedang panas membakar amal

Aku mencintai terang dalam gelap
Bila terang memudahkan rizki halal
Sedang gelap untuk maksiat dan kesiaan hal

Aku mencintai gelap dalam terang
Bila gelap mengencangkan doaku di arsyMu
Sedang terang melalaikanku meminta padaMu

Akulah makhluk kesatuan
Setengah begini, setengah begitu
Kalian bilang ini kelemahan, ini juga kekuatanku
Kalian bilang ini kekuatan, ini juga kelemahanku

Dan inilah aku…
Dalam lapisan persimpangan hidup.

No comments:

Post a Comment

Text Widget